Bästiskaka + Recept

Jag har ingen aning om vad denna kaka egentligen heter men på Jenny's Kalasgott där jag tog receptet kallade hon dem för Bästiskaka så då får dem heta det här med.

Jag har dock modifierat receptet en aning genom att minska mängden socker och sirap i både smeten och glasyren. Jag tycker helt enkelt inte det är gott när det är alldeles för sött och jag tycker även att kan man dra ner på sockret utan att smaken försämras skall man absolut göra det ! :)



Smeten:

200g Smör
4 Ägg
4 dl Strösocker
1 msk Vaniljsocker
2 krm Salt
1 1/4 dl Kakao
3 dl Vetemjöl

1. Smält smöret
2. Vispa ägg och socker fluffigt.
3. Rör ner resterande ingredienser och rör till sist ned smöret.
4. Grädda i en 30 x 40 cm stor form (antingen smord eller med bakplåtspapper) på 200 grader i ca 15-20 minuter (Tills kakan är klar, testa med sticka om du är osäker. Det gör dock inget om kakan är lite kladdig).

"Fyllningen":

100 g Smör
2,5 dl Grädde
1,5 dl Socker
1,5 dl ljus Sirap
350 g Kokosflingor

1. Smält smöret
2. Blanda i de andra ingredienserna och låt sjuda några minuter under omrörning, Bred ut på den ny-uttagna kakan och sätt sedan in i ugnen igen och grädda ca 15 minuter eller tills den fått fin färg



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0