Kangoskakor

Dessa kakor har Emil tjatat om länge så jag tänkte att det var dags att jag bakade dem åt honom. Eftersom jag aldrig har gjort dem förut gjorde jag bara 1/4 sats ifall jag skulle misslyckas.

Jag trodde att jag aldrig hade smakat dem men nu efter att ha testat kände jag att det är ugnefär samma som Filbullar och Hastbullar.

Detta är orginalreceptet som skall ge ca 140 kakor:

250
g Smör
5 dl strösocker
5 dl mjölk
2 msk hjorthornssalt
16-17 dl vetemjöl

Mitt recept  som blev 20 kakor:

62.5
g smör
1.25 dl strösocker
1.25 dl mjölk
1.5 tsk hjorthornssalt
4-5 dl vetemjöl


Så här gör du:
Smält  smöret och låt det svalna. Blanda under tiden alla övriga ingredienser och rör till sist ner smöret. Låt degen stå över natten. Kavla sedan ut degen till cirka 1/2 cm tjocklek. Ta ut runda kakor av ett dricksglas storlek. Grädda i 250-275 grader cirka 5 minuter eller tills kakorna fått lite brun färg.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0