Avslappning.

Här sitter jag mitt i sena natten.. Borde ha gått och lagt mig för länge sen. Jag ska ägna den här helgen åt avslappning och inget annat !
 
Man ska lyssna på kroppen och idag tror jag nog att den ville säga mig något. Det har varit jävligt... jävligt mycket på jobbet på senaste. Vi är sjukt underbemannade, har så hög vårdtyngd och ja det har bara varit kaos och cirkus ett par veckor nu. Jag i min tur är en såndär som inte "bara" kan göra det jag måste utan hittar hela tiden mer och mer jobb.. Jag städar, tvättar, fyller på grejer, sorterar, diskar och fixar i personalrum osvosv. Jag stressar upp mig själv ännu mer än vad som behövs för att jag går och hittar en jävla massa extra arbetsuppgifter.
 
Så när jag kommer hem är jag så jävla uppe i varv att jag inte kan slappna av utan fortsätter - Full fart. Samma när jag är ledig då ska man passa på att göra allt man inte hinner då man jobbar.
 
Kan inte släppa jobbet utan drömmer om det hela jävla nätterna och sover oroligare än nånsin. Så inatt när jag skulle gå upp på toa hade jag ingen balans utan raglade som ett jävla fyllo och fick hålla i mig hela tiden för att inte ramla. När klockan ringde på morgonen var det samma sak.. Kallsvettig, yr, grumlig syn, mådde illa och hade ingen balans. Givetvis for jag ju och jobbade ändå men har hållit ett helt annat tempo idag och inte gjort allt och lite till. Älsklingen hade handlat, lagat middag och diskat när jag kom hem och det var guld värt.
 
Har inte mått bra riktigt på hela dan och känner mig ännu lite snurrig.. Såhär står det om yrsel på vårdguiden.
 

Yrsel är en väldigt individuell upplevelse. Det snurrar i huvudet, det gungar som på sjön eller roterar som karuseller. Det kanske svajar och du kan få svårt att gå rakt fram. Marken känns mjuk under fötterna. Det kan också svartna framför ögonen.

Yrsel orsakar ofta överstimulering i hjärnan och leder vanligen till att du mår illa och börjar kallsvettas. Därefter kan du också kräkas och bli trött. En del får yrselattacker då och då, men har inga besvär mellan attackerna, medan andra har konstant gungande yrsel.

Du kan bli yr om du är stressad, har lågt blodtryck eller om dina muskler är spända, till exempel på grund av att du är orolig eller har ångest.

 

Om du har yrsel och/eller muskelspänningar som beror på stress behöver du kanske ägna mer tid åt dig själv.

  • Avslappning. Avsätt tid för sådant som du tycker är roligt.
  • Sov ordentligt, ät regelbundet, ta promenader och motionera.
  • Träna rörelser, träna balansen samt träna försiktigt huvud- och ögonrörelser. Träningen hjälper hjärnan att läka mellan yrselattackerna. En sjukgymnast kan föreslå lämpliga övningar som du kan göra.
  • Yrsel som orsakas av spänningar i nacken kan behandlas av sjukgymnast. Behandlingen kan vara värme, massage, rörelseövningar och ibland akupunktur.
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0