HundNazi

Jag har gått och blivit Renras-Nazist, Helt utan att jag egentligen har märkt hur det hände men varje gång någon avlar på hundar av olika raser eller ens pratar om att göra det blir jag förbannad ! Varför då lixom ?

VARFÖR känner man behovet av att para sin hund om det inte är med en av samma ras eller upp till 4-5 olika inblandade, Ofta vilt skilda raser med helt olika egenskaper. Vad får man ut av det ? Vad är syftet ? Och tänker man nånsin på valparna och deras framtid, Tänker man på dem blivande ägarna ? Och vad händer egentligen med alla dem där pointer/schäfer/collie valparna på blocket som blir äldre och äldre samtidigt som dem blir billigare och billigare - Jag tror inte att alla blir sålda eller får stanna kvar i hemmet iaf. Det är vad jag tror.

Jag menar, Om jag får vara lite fördomsfull tror jag inte att ens en tiondel av alla blandrasägare bryr sig som att lägga dem pengarna det kostar att röntga knän,armbågar och höfter, kolla upp ögon, hjärta, allergier och nervsjukdomar men avlar det gör man - Utan att ha någon som helst aning om ifall hela kullen kommer lida av demodex, ataxi och ha D-leder vilket leder till lidande för både hundar och deras ägare. Ingen vill ha en hund som är dömd till avlivning redan vid födseln eller hur ? Men det vet man ju ingenting om förrän det är försent.

Jag menar, En seriös kennel skulle aldrig avla på hundar som inte är fullt friska i flera generationer bakåt och där är man nog oxå väl medveten om att ingen betalar 10.000 kronor för en sjuk hund och därför avlar man inte på skit heller.

Som förtydligande då om det inte framgår av det jag skriver så har jag INGET emot blandrashundar eller dem som köper en blandrashund jag har ju själv haft Troja förtusan och självklart kan en icke renrasig hund många gånger vara både friskare och leva längre när inte en massa hetsavel ligger bakom men nu jämför jag seriösa kennlar med alla dem som parar hejvilt kors och tvärs med lite vad som helst bara för att dem tycker hundarna skulle bli söta utseendemässigt eller för att dem ska bli lika snälla som sin Mamma. Det funkar ju inte riktigt så och dessutom borde det finnas en lag på att alla hundar man vill skaffa valpar med ska ha blivit genomgående hälsoundersökta. Dem allra flesta raser har ju sina typiska fel som dem dras med, Vissa har dåliga höfter medans andra får blåsljud på hjärtat eller tappar all päls av demodexkvalster och då förstår jag bara inte hur man kan vilja blanda ihop alla dessa rastypiska sjukdomar för att ge en valpkull ärftlighet av allihopa.

Nu vart det ju lite grötigt här då men det var vad jag hade på hjärtat !


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0