Håll ditt kök rent

Jag hade som sagt inte så mycket att göra idag så jag började städa i köket.. Jag personligen tycker att städning är väldigt underskattat och jag tror att många inte gör det ordentligt. Det blir inte rent av att dammsuga en gång i veckan och skura en gång i månaden. Man måste går mer på djupet än så.. Nu menar inte jag att man ska göra detta ofta men nångång då och då.

Köket är en plats som fort blir smutsig och i smuts trivs bakterier och äckliga kryp

* Töm alla kökslådor - Dammsug och torka ur dem, Diska/Rengör det som låg i lådorna och lägg tillbaka dem efter att de torkat.

* Rengör kylskåpet - Töm och torka ur ! Det blir fort kladd från flaskor och burkar, Smuts och matrester. Vem vill ha sånt blandat med det man ska äta liksom ? Jag brukar ta ut och diska hyllor och fack.
(Överkurs men nödvändigt, Dra fram och dammsug bakom och under kyl/frys.. När ni sett mängderna med damm som samlas där bakom kommer ni förstå mig)

* Rengör Spis, Fläkt och Ugn - Torka av spisen så ofta som möjligt så slipper du stå och gnugga lös fastbränd smuts sen. Samma med ugnen, Har du spillt något så ta bort det innan det fastnar och börjar lukta illa. Plocka ner fläktfiltret och diska i VARMT vatten.. Det blir sjukt flottigt av allt mat-os som sugs upp där.
(Överkurs som kan göras nån gång per år - Dra fram spisen och dammsug/torka)

* Övrigt - Håll bänkar och skåp rena både på in och utsida. I skafferier trivs smådjur och vill du inte ha såna så torka ur och håll fräscht. Låt inte disk ligga och bli äcklig. Ta ut illaluktande sopor och håll fräscht i sopskåpet.

Notis: Många tror att ju starkare rengöringsmedel man använder desto renare blir det. Fel fel fel. Lika lite som man vill ha Smuts, Mögel, Bakterier och Insekter nära sin mat vill man väl ha Giftiga kemikalier ? Jag använder riktigt varm vatten (Så varmt att man bränner sig genom gummihandskarna) Och ibland lite rengöringsmedel som Yes eller såpa. Annars funkar Citron eller Ättika väldigt bra.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0