RÖSTA !

Idag tänkte jag åka och förtidsrösta, Ids inte köa och trängas på valdagen direkt :)


För mig är det självklart att rösta då det kan förändra Sverige så otroligt mycket på både bra och dåliga sätt. Som när Moderaterna vann nu sist efter en lång tids Socialdemokratisk regering. Hur jävla mycket har inte blivit sämre egentligen ?

Dem lovade såå mycket och gjorde allt tvärt om.. Massor av skatter höjdes (förutom de rikas), bensinpriset skjöt i höjden, massvis av obotligt sjuka och tillochmed döende människor utförsäkrades och sattes utan inkomst för att dem "var friska nog att jobba". Reglerna skärptes för medlemsskap i a-kassan, medlemsavgiften blev högre och ersättningen lägre. På arbetsförmedlingen blev också reglerna skärpta och man fick läsa om många familjer som splittrades för att Mamma eller Pappa var tvungen att flytta till Göteborg för att jobba. Alltså jag vet inte med er men jag vill inte leva i ett sånt Sverige där man ska straffa och tvinga människor till allt och där man på allvar tror att folk är arbetslösa med mening. Att dem sjuka bara är lata och att man därför kan skita i deras läkares utlåtanden och deras sjukdomars utveckling.

Nej, För mig är det självklart att rösta på Socialdemokraterna som ser till alla, även den lilla människan. Alla kan inte vara friska rika, välutbildade högavlönade direktörer i Stockholm - Sverige ser inte ut så och då kan man inte heller forma alla regler utefter det.

Jag vill att privatiseringen ska avskaffas - Ingen ska kunna tjäna pengar på en annan människas sjukdom. Någon rikskapitalist i Stockholm skall inte kunna köpa upp våra äldreboenden och driva dem för egen vinnings skull utan att ha varken kunskap eller inblick i hur personalen och våra äldre har det. Det är sjukt att man i Sthlm tex har stängt ner hur många vårdcentraler som helst i förorterna men byggt en massa nya på Lidingö för att det är där man kan tjäna pengar, där folk är beredda att betala mer för sin vård - för att dem har mer pengar.

Vi behöver inga mer friskolor och vi behöver inte en massa privata läkarmottagningar, dagis, äldreboenden osv. Det leder bara till att vi blir nya USA där dem rika som har råd att betala för sig kan få bra utbildning & vård medans dem som inte har det lika gott ställt får nöja sig med det före detta kommunala som då blivit så utkonkurerat av all privatisering att dem inte längre kan erbjuda tjänster som är nåt värt.

Förstår ni vart jag vill komma ? Jag vill ha bort alliansen från regeringen för att dem ökar klyftorna i sverige. Dem som redan har det bra får det bättre och dem som redan är utsatta får det ännu sämre. Jag vill att alla ska erbjudas samma vård, samma utbildning, samma kompetenta läkare & lärare. Är det inte det som vi alltid har tyckt är det bästa med sverige ?! Att alla har samma rättigheter & skyldigheter.

Inte förrän alla sociala grupper använder sig av samma kommunaal skola, kommunal äldrevård, landstingets sjukvård etc kan man kräva att kvalitén ska höjas.

Varesig ni håller med mig eller inte - Gå och rösta ni med. Det är varje persons skyldighet som bor i ett demokratiskt land. Allas röst gör skillnad och varje röst som aldrig läggs hade kunnat förändra resultatet !




Kommentarer
tilde

jag håller med dig :)

2010-09-12 @ 16:48:23


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0