Att rengöra sin köksfläkt

Som ni kanske sett har jag ju en kategori som heter Husmorsskolan där jag lägger in lite städtips och liknande ;D

Idag har jag rengjort fläkten. En hemskt tråkig syssla som jag alltid skjuter lite för länge på men nu är det äntligen gjort !




Börja med att plocka lös alla delar till fläkten, säkerligen ser alla olika ut men här har jag plockat bort lampglaset, plasten som sitter ytterst under fläkten, fläktfiltret och själva fläktsnurran.


Diska alla delar noggrant !

På bilden saknas fläktfiltret och den plast som håller fast det. Eftersom filtret är ett slags nät i metall har jag pressat det mellan två handdukar och sedan hängt det på tork för att det inte ska rosta.

Vanligtvis räcker det med riktigt hett vatten och diskmedel men sitter fettet hårt eller är väldigt svårt att komma åt (som i fläktsnurran) kan man använda sig av den gröna Cillit Bang som är superbra mot fett. Egentligen är jag motståndare till starka medel men ibland måste man faktiskt ta hjälp av dem.

Sedan torkar man såklart av överallt man kan komma åt på själva fläkten.

Lycka till ;)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0