Silvia-kaka

Idag har jag bakat Silviakaka, Den är ju såååå god men jag har själv aldrig bakat den tidigare och det är år & dar sedan jag ätit den sist.

Detta är en dubbel sats som räcker till en långpanna (Ugnsform).



Kaka:
4 Ägg
4 dl Socker
4 dl Vetemjöl
4 tsk Bakpulver
2 dl Vatten

1. Vispa ägg och socker, Blanda mjöl och bakpulver som sedan rörs ned i smeten. Tillsätt vattnet och rör om.

2. Grädda på 175 grader i ca 30-40 minuter beroende på när den verkar färdig.
(Som vanligt går det bra att minska på sockret, Jag tog bara 3 dl)

Kräm:
200g Smör
2 dl Socker
2 Äggulor
4 tsk Vaniljsocker
1 dl Kokos

1. Smält smöret och rör sedan ner socker, vaniljsocker och kokos. Sätt i äggulorna allra sist och rör sedan om tills krämen börjar tjockna. Viktigt - Smeten får absolut inte koka då äggulorna gör att den skär sig.

2. Bred krämen på den varma kakan och låt sedan svalna. Skär i rutor.


* Ps den snygga servisen heter ring och kommer från Uppsala-Ekeby


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0