Frukost x2

I dem allra flesta fallen brukar mina frukostar bestå av en kopp te eller kaffe, ett glas juice, en rostad macka och müsli med havremjölk. Ibland försöker jag dock att variera mig :D

Igår gjorde jag Mannagrynsgröt vilket jag tycker är jättegott men inte direkt ids göra när man ska upp tidigt och iväg till jobbet. I den hade jag blåbär och lingon så den blev såhär lila och fin :D





Recept för en portion är:
2,25 dl mjölk (fungerar lika bra med havremjölk eller vatten)
Lite salt
2 msk mannagryn.

1. Koka upp vätskan och saltet, tillsätt grynen, rör om hela tiden tills gröten är färdig.
Ps. Använd aluminuimkastrull om du har så bränner inte mjölken fast lika lätt, och var noga med att röra om hela tiden.

Jag har alltid bär i min, oftast lingon och ingen mjölk till men det går ju såklart att variera med allt från kanel & socker till sylt eller vad man nu känner för.
----------------------

Idag (eller snarare igårkväll) provade jag något helt nytt för mig nämligen Davosgröt. Det går ut på att man kvällen innan blandar ihop gryn med yogurt som får svälla under natten till en gröt man äter kall & okokt.
Det går att variera hur man vill så länge man har dubbelt så mycket yogurt som gryn. Tex med müsli, bär, mosad banan, torkad frukt, smaksatt yogurt osv.

Jag gjorde såhär:
2 dl naturell yogurt
1 dl havregryn + krossade linfrön
Blåbär + lite honung

1. Rör ihop allt till en jämn smet och låt sedan stå kallt över natten så är det färdigt att äta när du stiger upp på morgonen. Man kan göra en stor sats som håller sig i ungefär 3 dagar oxå.



Davosgröten var verkligen mättande, nästan lite väl för när jag ätit upp kändes det väldigt mastigt och stabbigt En mindre portion skulle kanske passa mig bättre för annars var det gott ! Fick dock ont i magen då jag inte tål mjölk men nu har jag provat det iaf :) Faktiskt tyckte jag nästan det var godare när jag smakade blandningen direkt jag gjort den - Smakade precis som när vi var små och fick rågflingor i filet istället för onyttiga köpesflingor ;D



Kommentarer
Maria

Låter som nyttiga grötdagen! Jag har aldrig provat det där med youghurt...

2011-06-04 @ 14:22:50
URL: http://jagblommar.blogspot.com


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0