Mjukkaka <3

Gissa om jag bev glad när jag googlade på "Mjukkaka recept".. Målet var att hitta något som kunde likna min Farmors mjukkakor som är dem saftigaste, fluffigaste och godaste i världen. Bland dem allra första träffarna hittade jag något som hette "Jock-Mjukkaka" Jackpott !

Om ni visste hur mycket minnen det här brödet framkallar.. Farmor bakade det ALLTID och vi barn älskade det ! Hon drog fram bakbordet, tog på sig huckle och förkläde och sen fyllde hon frysen, skickade alltid med oss några påsar så vi kunde äta det hemma, hon skickade det till Mamma mångamånga år efter att hon & pappa flyttat isär bara för att hon tyckte så mycket om det - Ja ALLA älskade allt som Farmor bakade.

Såhär lyder receptet som en man lagt in:

Barnens favorit.
Gammalt recept som lärs ner från generation till generation i området mellan Jockfall och Korpilombolo i Norrbottens inland. Jag har kunnat spåra det åtminstone 5 generationer bakåt. Det tog mig 10 år att övertyga svärmor att jag kunde vara värdig att få receptet trots att jag var en karl.

2 pkt Jäst
300 g Margarin (smält med degspadet)
2,5 - 3 dl Ljus sirap
5 dl Mjölk (helst fet mjölk)
5 dl Vatten
ca 12 dl Rågsikt
och ca lika mycket Vetemjöl till en fast men inte hård deg
(jag har aldrig måttat mjölet)
Salt
+ Smält margarin till pensling.


Jäs till dubbel storlek, ca 30 min, och baka ut med kruskavel till ca 13 - 15 st tallriks stora kakor ca 3 - 5 mm tjocka. Jäs igen. Nagga med gaffel innan gräddning.

Det är gräddningen som är speciell
Den kräver en baka spjäla, den typ av spade som pizza bagare också flitigt använder och alla som varit i en gammeldags bagarstuga är bekant med.

Ugnen på 275 grader. Sätt in en tom, plan plåt på den nedersta falsen, och en på den tredje uppifrån. Plåtarna måste få bli varma.
Sätt in en kaka på den nedre plåten i ca 3 min. Flytta sedan upp kakan till den övre plåten samtidigt som du sätter in en ny nere.
När den övre kakan fått lagom färg är det dags ta ut den och flytta upp den undre, i med en ny nere osv...

Pensla det varma brödet med smält margarin.

(Ser att det inte står något i receptet om hur man gör själva degen men som med alla andra bröd värmer man degspadet till 37 grader, rör ut det med jästen, saltar och blandar i sirap och sedan mjölet lite i taget tills degen är rätt i konsistensen.)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0