Som Svar

Jag fick en fråga här på bloggen för ett par dar sen och det är en fråga som lite då och då dyker upp hos människor som undrar att ”Nämen gud, vad gör du då när Emil inte är hemma?” Jo, Jag är ju en egen människa så min värld går inte under 2 dagar utan Emil, Även om jag saknar honom.

Så jag tänkte att jag skulle förklara för alla dem som har det lite svårt med att förstå hur eller varför Jag & Emil inte alltid är med varandra på tex. Helger.. Det är nämligen så enkelt att det faller sig helt naturligt att om han vill göra en sak och jag vill göra en annan ja då gör vi det. Vi älskar inte varandra mindre för det, det har inget att göra med att vi behöver tid ifrån varandra eller något sånt utan att vi helt enkelt varken vill låsa eller begränsa varandra – Vi måste få göra vad vi vill.. Även om vi råkar vara ett par. Ett par egna individer. Och bara för att jag inte ALLTID hänger efter honom vart än han far så betyder det inte att jag ALDRIG följer med.

Vintertid till exempel är jag inställd på och medveten om att vi inte får speciellt många helger tillsammans för då är det skoterkörning som gäller, Något som jag inte alls är intresserad av att följa med på.. Då känns det också onödigt att följa med upp till byn för att ligga där och ha tråkigt när jag kan vara här hemma och göra något mer givande.

Och det är just det här med att åka upp till byn som alltid varit den största ”konkurrenten” till vår tid tillsammans – Emil älskar att åka ”hem” det är hans paradis och jag kan bara tänka mig hur olycklig han skulle bli av att inte få vara där den tid han behöver. Jag kan inte missunna honom det, Inte ens dem gångerna han varit borta 3 helger i rad redan och jag är måttligt glad över att bli ensam en helg till, inte ens då ber jag honom att stanna hemma istället för jag vet att han aldrig aldrig någonsin skulle säga åt mig vad jag ska och inte ska göra, får och inte får göra. Jag vet mycket väl hur pojkvänner kan vara – Man får inte prata med dem, inte träffa dem, inte göra det, inte ha dem kläderna osv. Emil skulle ALDRIG försöka bestämma över mig, få mig att förändras eller be mig välja bort något jag vill göra.

Jag saknar alltid Emil när vi är ifrån varandra, Alltid. Han är ju min andra hälft så självklart fattas han mig.. Men när man älskar någon så mycket vill man ju varandras bästa och Emil blir galen av att sitta hemma medans jag tycker hemma är världens bästa plats. Jag har inte det där behovet av att flänga runt, men det betyder inte att jag inte har förståelse för alla rastlösa själar. Jag har alla möjligheter i världen att åka bort lika mycket som han men.. Jag vill inte. Jag väljer att vara hemma för det mesta men jag tänker inte tvinga någon annan att göra samma sak.

Givetvis kan jag sitta här hemma ibland och vara sur å undra vad det är som är så viktigt och varför vi inte bara kan göra det jag vill istället, och varför läste han föresten inte mina tankar och frågade om jag ville följa med ? Och varför frågade jag inte själv om jag fick följa ?  Men efter ett tags tjurande kommer jag för det mesta fram till att.. Det är ju såhär det är. Vi vill ofta olika saker och då är det bäst för alla om var och en får göra det dem vill istället för att man ska turas om att ge upp vad man egentligen ville göra. Sen ser jag det inte som världens undergång att vara ifrån varandra en helg när man är tillsammans dygnet runt 5 dagar i veckan.

Jag tycker föresten det är ganska fint att ge varandra tid och utrymme att vara sig själv, att älska varandra för dem man är, att acceptera och lära sig tycka om olikheterna, att inse att man inte alltid kan vara mittpunkten i någon annans värld och att ha den insikten om att i ett förhållande får man uppoffra sig vareviga dag och anpassa sig efter varandra jämt om man vill att det ska hålla. Det är inte alltid så enkelt men för mig är det värt att kämpa för. Om en månad firar vi 4 underbara år tillsammans i med och motgångar så det kan vara ett vinnande koncept !

Jag går helt enkelt inte in i ett förhållande med planen att nu ska jag förändra och fixa till den här människan tills han är helt perfekt, alla sina intressen ska han välja bort och aldrig nånsin prioritera sina vänner högre än mig. Vi ska vara med varandra jämt och om vi är ifrån varandra en dag måste vi ringa minst 4 gånger och fråga vad den andra gör. Nej, That’s not how we do it.

Då hoppas jag att det klarnat lite !



Kommentarer
Emma

Bra förklarat :D Bara för att man är tsm så sitter man ju inte ihop som ett par siamesiska tvillingar direkt...

2011-08-08 @ 15:34:42
URL: http://emmnie.blogg.se/
Elina

Nej men precis :)

2011-08-08 @ 17:04:30
URL: http://blow.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0