Kalvstek och Potatisgratäng - Recept

Mmmmmmmmmm Mmmm Mmmm så god middag vi åt idag, Verkligen sjukt smarrigt !



Kalvstek;
Gnid in steken med salt, peppar och provencalsk örtblandning.
Stek i ugn på 150-175 grader i ungefär 2h men tiden beror givetvis på hur stor stek du använder.

När steken är färdig att tas ut packar du in den i folie och låter en vila ca 10-15 min innan du skär upp den.



Min krämiga potatisgratäng;
Potatis
Vitlök
Grädde & Mjölk (jag tar ungefär 3 delar grädde 1 del mjölk)
Salt, peppar och lökpulver.

Skala potatisen och skiva i matberedare, Lägg den sedan i en stor gryta tillsammans med alla övriga ingredienser. Låt koka tills potatisen börjat mjukna och häll sedan upp i en ugnsform, tillsätt mer mjölk om det ser lite torrt ut och så skjuss in i ugnen med den på ungefär 200 grader !

Klar när den börjat få färg och känns mjuk med potatissticka.

Såsen har jag gjort på Blåbands pulver-grönpepparsås, mjölk, vatten och stekskyn från kalvsteken.

Mums fillibabba !!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0