En Färgstark Frukost

Oooh vilken fin dag det är idag, Strålande sol, klarblå himmel och glittrande puder ! :) Det ska vi fira med att hänga i tvättstugan haha !

Nej men jag ska förstås försöka få lite nytta gjort som att tvätta kläder och stryka samt hänga upp gardiner. Om jag hinner och orkar ska jag dammtorka de rum i lägenheten som jag inte tog igår. Eventuellt tänkte jag att vi skulle åka och hälsa på Mamma & co oxå :)

Men nu till min frukost, En tallrik vaniljyogurt med hemmagjord blåbärssylt, cornflakes och solrosfrön.


Lila yogurt

och en annan dag Rosa gröt :)


Visst vet ni att färgstark mat är väldigt nyttigt ? 


Gula/Orangea: Frukter och grönsaker som morot, pumpa och aprikoser är rika på karotin, kraftfulla antioxidanter och A, C – Vitamin.

Gröna växter: Är rika på kalcium, folsyra, järn, K- A och C – Vitamin. Hit räknas bl.a. broccoli, spenat, brysselkål och persilja.

Blå/Lila: Frukter och bär innehåller en antioxidant som heter anthocyan, Den motverkar hjärt-kärlsjukdomar, stroke och en del sorters cancer. Exempel på Blå/Lila frukter är plommon, blåbär och blå druvor.

Röda: Livsmedel är rika på antioxidanten lykopen som förebygger cancer, minskar komplikationer till följd av högt blodtryck och bidrar till att sänka det. Lykopen finns i jordgubbar, vattenmelon och i tomat. Vad man bör komma ihåg är att upphettade tomatprodukter som ketchup, tomatpuré osv. innehåller mer lykopen än färska tomater då ämnet frigörs vid tillagning/värme.

Vita: Grönsaker innehåller ämnet allicin som är väldigt antibakteriellt, anti-inflamatoriskt och kan sänka blodsockernivåer. Även här finns starka antioxidanter som motverkar cancer och hjärtsjukdomar. Exempel på vita livsmedel med dessa egenskaper är vitlök, lök och vitkål 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0