Illa

Vet ni om att Sverige är påväg att bli nya USA ?

Tänk efter, Om ni går på exempelvis en mataffär.. Hur många riktigt överviktiga/feta människor ser ni då ? Det är väääldigt många eller hur ? Om man sedan börjar tänka på åldern dem feta är i så är den oftast ganska låg, Tänk att vi tillochmed här i Sverige har feta barn ! Vad har Mamma & Pappa matat dem med då egentligen ? Saft istället för vatten kanske, glass varje dag eller något annat nyttigt.

Jag tycker det är sjukt hur ovetandes människor är om vad dem stoppar i sig och vet ni vad det värsta är ? Att nu är det exakt likadant här som i tex. USA där en 2kilos hink med friterad kyckling kostar mindre än något enstaka äpple. Den onyttiga maten är waaay mutch billigare än ett hälsosammare alternativ. Hur kommer det sig att Chips, godis och läsk är billigare än bananer ? Varför är kilopriset på korv lägre än på paprika ?

Anledningen till att jag kom att tänka på detta är att jag var och handlade igår och typ alla jag såg var feta, När jag skulle köpa pasta kostade ett lika stort paket fullkornsspagetti DUBBELT så mycket som exakt samma förpackning av den vanliga ! Ni kan kalla mig störd men jag kollar alltid vad dem framför mig handlar, Jag tycker det är intressant att se.. Eller äcklande ? En vanlig barnfamilj köper korv, fiskpinnar, pyttipanna, köttbullar, margarin och piroger av absolut billigaste märket och sen lastar man upp 5 chipspåsar och lika många colaflaskor.
Vad sägs om att skippa skräpet och köpa riktig mat ?

Vad sägs om att inte vara så jävla tragisk att man köper färdiglagade vakumförpackade plättar med sylt i en påse brevid. Det är sånt jävla skitsnack att man "inte har tid" eller "inte har råd" att äta bra mat. Nästan all mat jag lagar och lägger ut recept på här i bloggen tar under 30 minuter från det att jag börjar tills jag sitter och äter och våran matkostnad överstiger aldrig 800/person i månaden (Då köper vi ändå typ schampo och tvättmedel för det priset oxå). Men vad vet jag, Den tiden och dem pengarna lägger man kanske hellre på att sitta och löka i driven på mcdonalds.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0