Min Köttgryta

Som ni kan läsa i tidigare inlägg är jag absolut inte något fan av Köttgrytor. Tycker dem alltid är halvsöta och äckliga.. Speciellt såna med lök, morötter och lagerblad i. För att inte tala om det sega köttet. Fy !

Har dock lagat endel köttgrytor på senaste eftersom vi fått så mycket kött av Emils föräldrar. De har blivit överaskande goda och jag har börjat tycka bättre om rätten i sig.

Idag lagade jag en gryta som vart Sååå God ! Med ett nybakt bröd till blev det riktigt smarrigt så jag tänkte att ni måste ju få receptet ! Ca-mängder som vanligt ;)

"Sky"
1/2 flaska öl. Arton femtiosex råkade finnas hemma så den blev det.
1/2 burk mild Tacosås
1 tsk Sambal Oelek
2 Vitlöksklyftor
2 msk Tomatpuré
1 Kalvbuljongtärning
1 råkad tsk Honung
Svartpeppar, Paprikapulver och Spiskummin
Vatten efter behov

Blanda allt detta i en stekgryta. Bryn först köttet för sig i en stekpanna och lägg sedan över i skyn där det får småkoka/puttra 40 min - 3h beroende på vad för kött du använder och hur mört du vill ha det. Medans man kokar försvinner endel av vätskan så man kan behöva fylla på med vatten då och då.

Smaka av när det börjar ha kokat färdigt, Krydda mer om det behövs och red med maizena.



Kommentarer
Anonym

Anledningen att köttet blir segt är väl kanske att du inte KAN tillaga det korrekt

2010-04-19 @ 20:19:36


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0