Bullar



Detta recept ska ge ca 45 bullar men jag gjorde dem lite större och därför blev dem också färre.
Det blev iaf två rullar och hur många bullar per rulle det blev räknade jag inte :)

150g Smör
5 dl Havremjölk
50g Jäst
0,5 tsk Salt
1-1,5 dl Socker
Ca 1,3 l Vetemjöl


1.Smält smöret och tillsätt mjölken/havremjölken och värm upp till 37 grader. Lös upp jästen i lite av degvätskan och häll sedan på resten.

2.Tillsätt salt, socker och 2/3 av mjölet.
Arbeta degen tills den blir blank och smidig, tillsätt mer mjöl men spara 1-2 dl till utbakningen.

3.Täck med bakduk och låt jäsa till dubbel storlek.

4.Arbeta in resten av mjölet på bakbord, dela degen i två och kavla ut till en rektangulär platta som du sedan brer fyllningen på och rullar ihop. Skär i jämtjocka skivor och lägg med snittytan uppåt på bakplåtspapper eller i form.

5.Jäs under bakduk till dubbel storlek. Pensla eventuellt med uppvispat ägg och strö på pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 8-10 min på 250 grader.


Fyllning:
Dessa recept på fyllning är tänkta till varsin rulle, dubbla om du ska göra alla bullar med samma smak.

Chokladbullar
75g Smör
0,25 dl kakao
0,75 dl Socker
Lite vaniljsocker

Saftiga kanelbullar
75 g Smör
0,75 dl Socker
Ca 2 tsk Kanel
Riven mandelmassa


 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0