Laxpaket och Kokosris

Idag lagade jag en ny maträtt som blev riktigt god !
Givetvis delar jag med mig av receptet :)


Laxfile

Olivolja
1 Charlottenlök
2 klyftor Vitlök
Flingsalt
Örtsalt
Svartpeppar
Färsk basilika
Rivet citronskal

Jasminris
Kokosmjölk

1. Pensla ett bakplåtspapper med Olivolja och lägg på Filén/Fileérna som du saltar med Örtsalt.

2. Hacka Charlottenlök fint, pressa vitlök, grovhacka basilikan, smula ner halvssalt, peppra och riv ner skal från ungefär en citron. Tillsätt några droppar olivolja så blir kryddröran lite lättare att bre på.






3. Bred ut röran över laxen som du slår in i bakplåtspappret och knyter ihop med ett snöre så det håller sig. Stek i ugn på 200 grader i 15-30 min beroende på hur stora fileér du använder.

4. Skölj jasminris och koka det antingen enbart i kokosmjölk eller kokosmjölk och vatten. Jag hade 3 dl ris och till det 1,5 dl kokosmjölk & 4,5 dl vatten men man kan gärna ta mer kokosmjölk då smaken blev ganska svag.

Färdigt att avnjutas ;)
Jag hade inte speciellt mycket grönsaker hemma men en blandsallad eller babyspenat hade varit supergott till !
(Skulle nog vara jättegott att smaksätta riset med lite lime eller citrongräs oxå)



Kommentarer
Anonym

ja jag hörd detta med koliken och det vill man ju absolut inte ge sitt barn!!

2009-10-06 @ 20:34:34
URL: http://spiderchick.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0