Fina Fisken

Som de flesta vet skall man äta fisk minst en gång i veckan och då helst de fetare sorterna.



Jag har ätit fisk 4 dagar i rad nu och om jag räknar rätt åt jag det 3-4 gånger förra veckan oxå.
Inte av den anledningen att man bör eller ska utan för att jag helt enkelt varit sugen på Bläckfiskringar, Fischcrispies, Makrill i tomatsås, Ugnsstekt lax och laxbullar som dock inte var någon höjdare.

Varför är fisk så nyttigt då ?
Jo för att fisk är:

- Rik på protein och mineraler som zink, jod och selen.

- Rik på Vitamin E som förbättrar blodets cirkulation och koaguleringsförmåga samt kan sänka blodtrycket

- Rik på Vitamin D som är viktig för skelett, tänder och immunförsvar. Forskning visar även att Vitamin D kan skydda mot vissa cancerformer.

- Rik på Omega-3, Den essentiella fettsyran som skyddar våra celler, är bra för hjärtat, förhindrar stroke och vissa cancerformer.

- Innehåller fettsyran DHA som är viktig för hjärnan, nervsystemet och synen.



Kommentarer
jennifer

Jag äter aldrig fisk för jag gillar inte det. Borde verkligen börja äta omega 3

2009-10-07 @ 16:30:17
URL: http://blackribbon.blogg.se/
Alexandra

fin blogg!



jag åt laxfilé i ugn idag med sesamfrön över! :D mums! haha den enda fisken jag äter, inte rått usch! :o

2009-10-07 @ 22:37:27
URL: http://phose.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0