Skrämmande

Det är fan sjukt vilka fördommar folk kan ha..

Fick sitta idag hela fikarasten och knipa igen käften för att inte säga allt jag tyckte om kärringen som satt och vädrade sina otroligt inskränkta och fördomsfulla åsikter. Åsikter om saker hon inte vet ett skit om.

Det började med att hon läste i tidningen om en man som var 50 år, Han hade nyss fått sitt tredje barn och det var detta som hon på min praktik tyckte var så hemskt. För tydligen är det äckligt och sjukt att skaffa barn i den åldern, Elakt och respektlöst mot de 2 äldre barnen han hade. Sen kan man ju inte ta hand om ett barn heller när man är 50 år. Och att hon skulle skämma ögonen ur sig om hennes föräldrar hade fått barn i den åldern. Det slutade ju inte här utan hon satt verkligen och malde på hela rasten om hur knäppt och oansvarigt det var.

Och då undrar jag.. Vad spelar det för roll om man är 18 eller 50 år ? Kan man inte älska och vårda ett barn oavsett.. Vad är det som säger att en 25 åring har mer tid för småbarn ? De som är mitt uppe i sitt liv och ska förverkliga sig själv, köpa hus, göra karriär osv. 
Varför är det elakt mot sina tidigare barn att ge dem ett syskon ? Och om man skäms så mycket över sin egen familj, sina syskon och sina föräldrar. Säger det inte mer om vad man själv är för en person då ?


Jag själv har 6 syskon i åldrar mellan 32 till 4 år. Vi har olika föräldrar och vi bor på olika ställen, Men vi är fortfarande syskon och innan jag skulle skämmas för varken dem eller mina föräldrar. Min pappa var 51 år när min yngsta syster föddes och ja.. Visst tycker jag det är gammalt, Men det betyder fan inte att man inte kan ta hand om dem. Tvärt om har han så väldigt mycket mer tid nu för dem yngre än han nånsin hade för oss... Jag tycker inte det är roligt att jag aldrig fick göra nåt jag tyckte om medans dom får göra allt de vill. Men det är ju bara ytterligare bevis för att åldern på föräldrarna inte påverkar deras sätt att fostra barn. Sen förstår jag inte alls det negativa i att ha en stor familj. Inte heller varför man skulle ha mer tid om ens barn är i samma ålder och har precis samma behov av tid och hjälp. Har man barn i skiftande ålder klarar sig dom äldre på egen hand medans dom små behöve lite mer hjälp. Man kan hjälpa varandra, Barnen behöver aldrig vara ensamma osv osv osv.

Så vem tror folk att dem är ?
-Som ger sig själva rätten att döma människor efter deras val i livet, Vem är hon att döma vilka som ska skaffa barn och inte eller när dem ska göra det. Jag blir så jävla less...

Låt alla bara leva sitt liv på sitt sätt.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0